Eerste duiken - Reisverslag uit Seraya, Indonesië van Anne Groeneveld - WaarBenJij.nu Eerste duiken - Reisverslag uit Seraya, Indonesië van Anne Groeneveld - WaarBenJij.nu

Eerste duiken

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

15 Oktober 2015 | Indonesië, Seraya

Na 2 dagen heerlijk gerelaxed te hebben op het strand was het vandaag tijd om eens wat te gaan doen.
Gisteren werd ik door Richard gemaild dat ik vandaag kan duiken! Super veel zin in. Ik ben nog een beetje jetlagged dus het is best zwaar om om 6.15 naast mijn bed te staan, maar ik sta keurig klaar als om 7 uur de taxi chauffeur aan klopt.

Ik ontmoet voor het eerst mijn mede instructeur cursisten en de nieuwe lichting divemaster cursisten. De duikspullen worden ingeladen en het is tijd om naar de duikstek te vertrekken. De stek ligt op 2 uur rijden van Sanur, vlakbij Kubu in het oosten. Het is voor iedereen nog vroeg dus al snel ligt bijna de hele bus te tukken. Ik blijf een beetje kletsen met Lucy, een super leuke meid uit Schotland die ook mijn kamergenoot gaat worden.

Het is leuk om een hele andere kant van Bali te zien, dit deel is veel minder toeristisch en we krijgen een indruk van het echte Balinese leven. We rijden langs rijstvelden, zien makaken, rijden langs de Agung (een matig actieve vulkaan en tevens de hoogste berg van Bali), kortom de diversiteit van Bali is goed te zien.

Aangekomen bij de duikstek moeten de divemaster cursisten en ik nog een paar zwemtesten doen. We beginnen voor de duik met 100 meter een vermoeide duiker slepen. Niet heel makkelijk in de golven, maar ik heb het goed binnen de tijd gered. Daarna snel onder en van het onder water leven genieten!
Helaas heb ik te weinig lood wat niet heel handig is met stroming. Ondanks dit ongemak geniet ik met volle teugen van het heerlijke warme (28 graden) heldere water. Het is een muckdive, wat betekent dat we vooral veel klein spul (critters) zullen aantreffen. En er zit genoeg! Heel veel soorten nudibranches (zee naaktslakken), murenen, koraal duivels (lionfish), zeelelie (feather star) en nog veel meer.
De bodem is zand met hier en daar plukken koraal, maar er is genoeg te zien!

Na de eerste duik is het tijd om 15 minuten te water trappelen. Dit is een eitje aangezien het zout water is, hoef je bijna niet te zwemmen. Drijven gaat vanzelf.

Na de zwemtest die ik ook goed afleg is het lunchtijd. Ik heb Goda Goda besteld, een soort van salade met tofu. Super lekker en gezond.

Dan weer snel de spullen aantrekken en de tweede duik maken. Nu wel genoeg lood mee waardoor het duiken veel soepeler gaat. We duiken de andere kant op en hier zijn veel blue spotted stingrays. Ook hebben we van de andere groep gehoord dat er een pygmy seahorse is gespot. Snel op zoek dus! Maar helaas, geen zeepaardje gezien. Wel een ribbon eel (Nederlandse vertaling weet ik niet) die uit het zand steekt.
We zitten aardig diep dus weer tijd om naar boven te gaan en de bus in te stappen.

Na 2 uur komen we aan bij het duikcentrum en na het invullen van het nodige papierwerk is het tijd om naar huis te gaan en op te frissen.

Ondertussen wordt er een fiets voor mij afgeleverd en kan ik het stadje per fiets verkennen. Heel chill. Ik rij met Lucy en Zara, een Canadese die ook de instructeur cursus gaat doen mee naar de Onion (een bar/restaurant waar je ook kan poolen). De rest is daar al en we drinken gezellig een biertje en eten wat (ondertussen wel super veel trek gekregen). Nog even wat gekletst en dan is het tijd om naar huis te gaan en de duikfoto's te bekijken.

Morgen kan ik weer uitslapen, ik hoef pas om 11 uur bij het duikcentrum te zijn voor de laatste divemaster dingen: 400 meter zwemmen en 800 meter snorkelen.
Wish me luck!

  • 16 Oktober 2015 - 11:22

    Niels:

    Ik begin stiekem toch wel een beetje jaloers te worden... :-)

Tags: Duiken, zwemtest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 12 Okt. 2015
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 3991

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2015 - 10 Oktober 2016

Anne naar Azië

Landen bezocht: