Eindelijk duikinstructeur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Anne Groeneveld - WaarBenJij.nu Eindelijk duikinstructeur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Anne Groeneveld - WaarBenJij.nu

Eindelijk duikinstructeur

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

12 November 2015 | Indonesië, Sanur

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een nieuw verhaal heb gepost, dus werd het wel weer tijd om achter de laptop te kruipen en te schrijven.

De afgelopen weken bestonden voornamelijk uit overdag presentaties en workshops in het klaslokaal en het zwembad en 's avonds huiswerk maken en presentaties voorbereiden. Er moet natuurlijk wel gegeten worden dus 's avonds eten met de DMT's (Divemaster trainees) en mede cursisten is natuurlijk wel van belang en daarnaast kan een beetje sociaal contact geen kwaad. Maar tot 's avonds laat in de kroeg zitten is er iet bij (nou ja... 1 avond is het wel wat later geworden, ach ja dat hoort er ook bij).

Het IE (Instructor Exam) staat gepland op zaterdag 7 en zondag 8 november. De woensdag en donderdag voor het examen hebben we 'mock IE', een soort generale repetitie voor de examens en vrijdag hebben we vrij. De proef examens kom ik allemaal glansrijk doorheen en als het IE hetzelfde gaat wordt het een eitje.
Op donderdagavond horen we van Richard dat door de vulkaan uitbarsting op Komodo twee examinatoren vast zitten in Sydney en het examen van zondag naar maandag wordt verplaatst. Dit komt wel goed uit want dan hebben we nog een extra dag om te oefenen. We krijgen op zaterdagochtend te horen wat voor opdrachten we krijgen, dus een extra dag is alleen maar in ons voordeel.

Donderdagavond gaan we met z'n allen eten vanwege een afscheid van iemand. Daarna gaan we naar Casablanca, een bar waar het op donderdagavond Ladies Night is en dus gratis cocktails. Ik ben best moe maar een drankje kan wel omdat ik morgen toch vrij ben. Eén drankje worden en meer en voordat ik het weet is het weer 1 uur. Oeps. Nou ja morgen lekker uitslapen!

Vandaag is chill dag. Lekker uitslapen en vooral niet aan het examen denken. Ik heb alles gedaan wat ik kon doen om me voor te bereiden: ik beheers de theorie, de skills in het zwembad, open water en presenteren. Verder kan ik me toch nog niet voorbereiden omdat ik niet weet wat voor opdrachten ik krijg. Dus is het echt een dag rust: uitslapen, naar de bakker, serie kijken, eten en naar bed. Ondanks dat ik zenuwachtig ben slaap ik toch wel goed.

's Ochtends moeten we om 7.30 uur bij Blue Season (de duikschool) verzamelen en om 8.00 gaan we weg. Origineel bestond deze dag uit theorie en zwembad skills, maar omdat er maar 2 examinatoren zijn in plaats 4 worden alle duikskills naar maandag verplaatst. Nu is het eerst theorie en dan presenteren.
Om 9.00 is het openingspraatje en de examinatoren lijken aardig (gelukkig). Dan is het echt tijd om de theorie te gaan maken. Het theorie gedeelte bestaat uit 2 examens en je moet 75% van elk examen goed hebben. Het duurt 2 uur voordat ik beide examens in lever en na een paar minuten krijg ik de uitslag: 2 fout in het ene gedeelte en 3 in het andere. Geslaagd! Yes! Dit is in the pocket.
En dan is het wachten en wachten en wachten. We zijn de laatste groep dus pas om 16.30 aan de beurt om te presenteren. Pff wat duurt het lang! Dan is het eindelijk zo ver, we mogen! En met de maximale score haal ik ook dit onderwerp!
De eerste dag is voorbij en met goede resultaten. Snel naar huis, zo'n dag is wel slopend. Gelukkig de volgende dag vrij.

Zondag is weer een lui dagje. Om 14.00 hebben we bij Blue Season afgesproken om de briefings en de zwembad skills te oefenen (nu weten we wat we moeten doen) en dat blijkt zeer nuttig! Om 17.15 komen we pas het zwembad uit en zijn allemaal gesloopt. Dus weer op tijd naar bed vanavond.

Maandag: Dag 2 examens. Ik ben heel zenuwachtig en heb bijna niet geslapen. Om 7 uur verzamelen we bij Blue Season en om 8 uur gaan we naar Sanur. Eerste deel is open water skills en rescue. We varen met de boot uit en omdat we weer als laatste groepje zijn doen we eerst de rescue oefening 'niet reagerende duiker aan de oppervlakte' en daarna zakken we af naar de bodem (9 meter diep) om de open water opdrachten uit te voeren. De condities zijn verre van ideaal, vrij heftige stroming en vrij slecht zicht. Maar we doen ons best. Na de debriefing krijgen we gelijk de score en yes weer gehaald! Dan is het tijd voor lunch en om 12 uur moeten we naar Crystal Divers, de zwembad skills vinden daar plaats. Ook dit is niet ideaal want het diepste punt van dat zwembad is 1.80 m. Terwijl ik een skill heb die in diep water moet (te diep om in te staan) en ik deze altijd geoefend heb op 3 meter diepte wat best een verschil maakt. Ik doe mijn best maar het gaat niet heel soepel. Als ik mijn debriefing eindig krijg ik de score, op het nippertje gehaald! Dat betekent: Duikinstructeur!! De rest maakt niet meer uit.
Helaas haalt 1 persoon van onze groep zijn open water skill niet, wat best een domper is. Maar gelukkig kan hij dat volgende maand over doen.
Richard haalt 2 rondjes bier voor ons (het is 14.00) om het te vieren en maken een praatje met de examinatoren die echt heel aardig en behulpzaam zijn geweest. Dan gaan we terug naar Blue Season waar we natuurlijk door iedereen gefeliciteerd worden.
Om 19.00 spreken we af om samen te gaan eten en is het tijd om de Gin & Tonic fines aan Richard te betalen (de strafpunten). Het is een hele gezellige en lange avond geworden met veel geklets, muziek en drank :).

Normaal gesproken is de dag na het examen een vrije dag om bij te komen van de IDC party. Omdat bij ons het schema omgegooid is zitten we om 10.00 weer braaf in het klaslokaal. Gelukkig heeft iedereen een kater/is nog dronken (inclusief Richard) en gaan we snel door de stof heen. Vandaag begint namelijk de Master Scuba Diver Trainer (MSDT) prep en leren we hoe we les kunnen geven in zes extra specialties (in totaal zijn het er 7, maar Emergency Oxygen Provider hebben we al gehad). De Specialties die we behandelen zijn: Wrak, Diepe duik, Navigatie, Fish Identification, Shark Awareness en Nitrox.
Richard geeft ons gelijk een examen om te maken voor Nitrox en dat nog vooor de lunch! Het is gelukkig vrij makkelijk en iedereen haalt dat. Dan volgen de briefings voor de komende duiken. We gaan namelijk op een twee daagse duik excursie in Tulamben! Yes, eindelijk weer echt duiken!
Om 14.00 is alles besproken en worden we weer vrij gelaten.
Ik ga naar huis en doe eerst een middag dutje, dan wat boodschappen, eten en weer het bed in. Morgen gaat de wekken weer om 5.45.

Woensdagochtend 6.30 verzamelen we bij Blue Season. We zetten alle duikspullen klaar en dan begint de 2 uur durende rit naar Tulamben. Deze tijd gebruiken we nuttig om even bij te slapen.
In Tulamben aangekomen doen we eerst de diepe duik naar 30 meter. Het is super helder en ik ben blij dat ik mijn camera heb meegenomen. Heerlijk om weer echt te duiken en vissen te zien in plaats van de tegels in het zwembad. De tweede duik is een wrakduik naar de USAT Liberty, een groot scheepswrak en de derde duik is voor de Shark Awareness specialty. Helaas zien we geen haaien maar wel twee roggen en ander spul. We eten bij een café genaamd Safety Stop (toepasselijk) en gaan vroeg naar bed.

Donderdagochtend staat de eerste duik om 7 uur gepland, we gaan de tweede diepe duik doen naar 40 meter en de rest van de duik op zoek naar haaien. Helaas weer niet gezien! De tweede duik vindt weer op op het wrak van de Liberty plaats, de tweede wrakduik. Nu gaan we daadwerkelijk in het wrak (nou ja, het is redelijk uit elkaar gevallen dus het is meer kruipend door het zand en tussen metaal stukken door). En de laatste duik is navigatie, we moeten aanwijzingen volgen en een kaart tekenen. Best grappig om te doen. Daarna is het vrij duiken en aan het eind van de duik zien we een stuk of 15 bumphead parrotfish en een school jackfish. Goed einde van de excursie!
Iedereen moe maar voldaan van deze fantastische duiken.

Morgen de laatste dag van de MSDT prep en de cursus. We gaan naar Padang Bay om deze mooie fase af te sluiten. Vorige keer zag ik daar een Mola Mola (sunfish), hopelijk hebben we net zoveel geluk!

Slaap lekker!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 12 Okt. 2015
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 4001

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2015 - 10 Oktober 2016

Anne naar Azië

Landen bezocht: