Malapascua - Reisverslag uit Malapascua Island, Filipijnen van Anne Groeneveld - WaarBenJij.nu Malapascua - Reisverslag uit Malapascua Island, Filipijnen van Anne Groeneveld - WaarBenJij.nu

Malapascua

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 November 2015 | Filipijnen, Malapascua Island

Na het harde studeren is het wel tijd om even uit te rusten. Liza en Wybe komen naar de Filipijnen en ik vlieg daar ook heen om lekker te chillen op een tropisch eiland. Het plan is om 3 nachten op Malapascua te verblijven en daarna naar een ander eiland toe te gaan. Helemaal top.

Ik kan natuurlijk niet weg gaan zonder de nieuwe James Bond Spectre te hebben gezien. Dus op zaterdagavond met een stel vrienden naar Kuta om de film te kijken. Wat een super toffe film! En een hele gezellige avond.

Net voor de fil krijg ik een mailtje van AirAsia dat mijn vlucht naar Kuala Lumpur 4 uur is vervroegd, waarom weet ik niet maar ik had alles goed uitgestippeld en nu heb ik 4 uur extra in Kuala Lumpur (in totaal nu dus 6 uur). maar de vlucht zelf gaat voorspoedig.

Op het vliegveld neem ik de trein van KLIA 2 naar KLIA, wat uiteindelijk niet nodig is. Het is namelijk heel lastig om je ticket te checken en na te gaan van welke terminal je vertrekt haha.
Gelukkig kost het me een paar cent en wat tijd, maar gelukkig heb ik tijd genoeg.
Ik ben zelfs zo vroeg op het vliegveld dat de balie van Cebu Pacific nog niet eens open is! Ik kan pas mijn koffer om 22.30 inchecken, het vliegtuig vertrekt om 1.20. Dan maar even wat eten en drinken bij een restaurantje op het vliegveld.

Vervolgens is het tijd om te boarden, wat ook soepel gaat maar dan begint de ellende. Ik heb 2 uur overstaptijd in Manilla, wat genoeg moet zijn maar natuurlijk niet heel veel is. Het duurt vrij lang voordat we opstijgen en uiteindelijk komen we met een half uur vertraging aan in Manilla. Ik heb de situatie uitgelegd aan de stewardess en mag net voor de landing voor in het vliegtuig zitten om snel eruit te kunnen. Immigratie gaat heel snel, maar dan wordt de verkeerde bagage band doorgegeven en sta ik te voor niks te wachten. Uiteindelijk heb ik mijn koffer en ren ik naar de shuttlebus (Manilla heeft 2 terminals en ik moet natuurlijk naar de andere). Ik vraag wanneer de bus komt, want over een half uur vertrekt mijn vlucht. Sorry mevrouw, de bus komt pas om 7 uur!! Wat? Mijn vlucht vertrekt 7.15!
Snel wordt er een taxi voor me geregeld en als ik aan kom bij de terminal wordt duidelijk dat ik mijn vlucht heb gemist. Damn! Nou ja, een ticket kost maar iets van €30 en 1,5 uur later gaat de volgende vlucht.

Ineens hoor ik dat mijn naam omgeroepen wordt en ik ga naar een balie waar 2 dames achter zitten en leg het verhaal uit. De dames zijn erg aardig en gaan gelijk bellen of ik nog mee kan. En inderdaad, ik kan nog mee! Echt super! Mijn koffer wordt snel het vliegtuig ingegooid en ik wordt door een dame van het grondpersoneel naar het vliegtuig geleidt. Heel erg blij dat ik het vliegtuig nog in kan plof ik op mijn stoel.

Uiteindelijk komen we een half uur vervroegd aan op Cebu airport. Waar ik een taxi neem naar Scotty's Dive op Mactan eiland (20 minuten van het vliegveld) voor een sollicitatiegesprek. Ik wordt hartelijk ontvangen en heb een gesprek met de manager. Aardige kerel en legt me van alles uit. De duikshop is gelegen in een 5 sterren resort, dus alles ziet er piekfijn uit. Hoewel ik de baan als duikinstructeur kan krijgen wordt ik niet heel enthousiast. Het eiland is één grote drukke stad met veel verkeer en weinig strand. Het resort ziet er gelikt uit, maar buiten het werk heb je eigenlijk niet zo veel.

Na het gesprek neem ik een taxi naar het hotel waar Liza en Wybe verblijven, tijd om naar een mooi eiland te gaan. Ze hebben een auto besteld die ons naar Maya, het noordelijkste puntje van Cebu, brengt. Het is een rit van iets meer dan 2 uur en hoe verder we van Cebu stad zijn hoe mooier de omgeving. Super groen met glooiende heuvels (het lijkt een beetje op Frankrijk, maar dan met palmbomen). Tijdens de rit kunnen we lekker bijkletsen en ondertussen de omgeving in ons opnemen.

Maya is de havenplaats en hier moeten we de ferry naar Malapascua nemen. De ferry's gaan niet op vaste tijden, maar als de boot vol is gaan ze varen. Geheel island style. We hebben geluk, als we de auto uit stappen gaat de ferry vertrekken en kunnen gelijk opstappen. Heel chill.
Na een half uurtje varen komen we aan in Malapascua, wat een prachteiland! Het is niet groot, maar wel echt een tropisch eiland We checken in in ons resort en gaan het eiland verkennen.

Hier kunnen we ons zeker wel settelen. We zitten vlakbij het strand en de duikscholen zijn ook om de hoek. Ideaal. Vanaf nu is het island time en lijken de dagen op elkaar :)

We zoeken een relaxte duikschool uit Devocean, hier hebben we een heel goed gevoel bij. We worden hartelijk ontvangen (de huiskat is verliefd op mijn tas) en iedereen is super vriendelijk. We boeken wat duiken hier, eerst een makkelijke duikstek want Wybe heeft al 10 jaar niet gedoken en het kan zijn dat zijn oren niet mee werken.
We gaan 's middags om half 2 met de boot naar de duikstek. Gelukkig gaat het goed met de oren van Wybe en kunnen we fijn met z'n drietjes duiken. Ondanks dat het zicht niet heel best is, s het wel een mooi rif wat goed begroeid is. We zien allemaal bijzondere garnaaltjes en slakjes en ander klein spul, wat goed is om te fotograferen.

Na de duik schrijven Liza en ik ons in voor de vroege ochtend duik (4.30) om thresher sharks (voshaaien) te spotten. Er bevindt zich een cleaning station (soort wasstraat voor de haaien) op 30 meter, de enige plek op aarde waar de haaien zich bijna elke dag aten zien op een redelijke diepte. heel speciaal dus!
We zetten de wekker om 4 uur en lopen in het donker naar de duikschool. Om 5 uur gaan we met de boot naar Monad Shoal, de duikstek waar de haaien zich bevinden. Het is wel heel mooi om de zon te zien opkomen op zee.
We dalen af via de ankerlijn tot 12 meter, zwemmen naar een afgrond en vervolgens tot 28 meter. Daar is een lijn waar iedereen achter moet blijven en waar je je aan vast kan houden. Er zijn strikte regels, niet flitsen, niet zitten en achter de lijn blijven. Als we aankomen bij de eerste plek is er al een haai aan het wassen. Wat een prachtbeest! De mooie lange staart is goed te zien. Het dier blijft 13 minuten bij ons! Unieke ervaring! Als het tijd om naar boven te gaan verkennen we het plateau en daar krijgen we als bonus ook nog een eagle ray te zien! Fantastisch!

Voldaan keren we weer terug naar het strand en boeken de nachtduik. Hier kunnen we parende mandarin fish zien, ook heel bijzonder.
De rest van de dag chillen we een beetje op het strand en om 16.30 is het tijd om weer de duikschool te bezoeken.
Wybe blijft lekker op het strand biertjes drinken terwijl Liza en ik de duik gaan maken. We worden gekoppeld aan een Japanse man die we vaker op de boot zijn tegen gekomen.
We krijgen geen briefing van de duikstek wat een beetje vreemd is en de gids zwemt ook nog eens heel snel. Dat in combinatie met 20 andere lichten n het water resulteerde dat Liza en ik de gids kwijt raakte. We zaten op 9 meter diepte en in een baai, dus we maakte ons niet al te veel zorgen. Plus er was nog een andere groep die we maar volgden.
Na 30 minuten komen we weer boven en vinden de gids aan de oppervlakte, die was natuurlijk erg geschrokken. Hij had ons niet verteld wat de procedure is als we elkaar kwijt raakten en we vertelden ook dat hij ineens heel hard weg zwom. Eind goed al goed, hebben we 2 zeepaardjes gezien en op zich een prima duikje gemaakt.
Als we weer terug komen zoeken we Wybe op en gaan we eten.

We zouden eigenlijk 3 nachten blijven, maar het is zo relaxed dat we er 2 bij boeken. Dus meer tijd om te duiken :)
We boeken een dagtrip naar Gato Island waar we 2 duiken maken. De eerste duik doen we met z'n drieën en een Spaanse jongen die mijn buddy is. Ik ben blij verrast want die jongen is heel goed in het spotten van klein spul! Super om te fotograferen. Ook vinden we een white tip reef shark en een rog (vermoedelijk een marble ray) onder een rotsen verscholen. Super!
De tweede duik wil ik graag de grot in, Liza en Wybe gaan met een andere groep mee. Er staat wat stroming in de grot dus helaas is het meer een drift duik dan zoeken naar garnalen maar alsnog wel mooi. Er staat een beetje rare stroming maar uiteindelijk kunnen we wel naar een wall waar ook genoeg te vinden is. Ook weer hele leuke duikjes.

Op zaterdag gaan Liza en Wybe naar Bantayang eiland, ze willen nog even met z'n tweetjes weg wat heel begrijpelijk is. En ik blijf lekker hier. Ik wil hier graag blijven en mijn missie is om als freelance duikinstructeur te gaan werken op dit prachtige eiland. Ik weet nu zeker dat ik die andere baan niet wil dus die zeg ik af.
De eerste shop die ik tegen kom is een gesprek met een beetje rare Amerikaanse oude man, hij wil graag dat ik manager wordt van de duikshop. Ik zeg dat ik er over na wil denken en ga nog 10 andere shops langs. Het hoogseizoen gaat beginnen, dus hopelijk hebben ze freelance instructeurs nodig. Niemand heeft nog iets concreets, maar ik heb wel mjn gezicht laten zien.

En dan is het party time! Het is de hele week al elke avond feest op het eiland (je kan de muziek tot diep in de nacht horen) en vanavond is het final fiesta oftewel: Disco! Tijdens het eten kom ik 2 meiden van Devocean tegen en leer ook wat lokale meiden kennen. Super aardig! Dan gaan we naar de bar, de enige bar in de wereld waar rum goedkoper is dan cola. Dus hoe meer rum in je glas, hoe goedkoper :) Nog geen €1 voor een triple rum and coke. Dat beloofd wat.
Na de bar gaan we naar het schoolplein waar het feest gehouden wordt. Eerst is er een soort baby/kinder wedstrijd waar de prins en prinses van het jaar gekozen wordt, dit duurt tot 1 uur 's nachts (kinderen hoeven blijkbaar niet te slapen). En dan wordt de dansvloer gereed gemaakt en start de Disco. Je raad het al, het wordt natuurlijk veel te laat en veel te veel gedronken maar ik leer wel heel wat mensen kennen.
Uiteindelijk beland ik 's ochtends vroeg in mijn bed en raak in een coma. Als ik wakker wordt ga ik eerst ontbijten en dan naar het strand.
Ik wordt gebeld op mijn Fiipjnse nummer en het is Chuck van de duikshop waar ik manager van kan worden. Ik heb meerdere keren gehoord dat het een beetje vage man is en je er vooral niet fulltime voor wilt werken, dus dat manager gedoe sla ik af. Wel zeg ik dat ik voor hem wil freelancen.
Dat komt mooi uit want hij heeft 4 gasten! Top! Alleen één probleem, er is ets met mijn creditcard waardoor de betaling van PADI niet is goed gegaan en ik nog niet in teaching status ben. DAMN! Deze moet ik helaas afzeggen. En omdat het zondag is kan ik ook niks regelen.

Aangekomen bij vandaag heb ik weer de thresher shark dive gedaan en 3 haaien gezien! Super vet! Ik ben echt verslaafd aan dit soort duiken.
Ook heb ik het probleem met mijn creditcard opgelost en ben ik in teaching status! Ik heb besloten om donderdag terug naar Bali te vliegen en op 1 december weer terug te komen. Ik wil hier echt blijven.
Dus van 3 nachten naar 5 nachten naar 10 nachten tot hopelijk een paar maanden. Zo mooi en relaxed is dit eilend :)

Mocht je nog een mooie vakantie bestemming zoeken: Malapascua eiland is het!

  • 23 November 2015 - 19:09

    Annemarie:

    Hoi lieve Anne,
    Wat een spannend en mooi verhaal weer! Ik ben blij, dat je met enige zekerheid werk kunt vinden op de Filipijnen. En ook leuk om over jullie duikavonturen te lezen.
    Hier is het echt najaar. Het is koud en het gaat weer veel regenen, bah!
    Gisteren was ik net bezig om een Tête de Moine (kaas )van zijn bovenste korst te ontdoen toen Herma de keuken inkwam. Dus al pratend met haar schoot het mes uit, zo mijn duim in, aan de bovenkant precies daar waar je je duim kunt buigen. Nou, dat doe ik de komende dagen maar even niet. Het is een grote jaap. Nou ja, brand is erger. Maar ja, ik had het net het plan opgevat om eens flink op te ruimen, dus dat gaat niet door voorlopig. Dus ben ik maar aan het puzzelen geslagen, haha!Nou, ik stop maar weer, heel veel liefs van mij en Geena (die met de dag baziger wordt en alleen maar wil spelen).
    May all your dreams come true!Grote kus.

  • 26 November 2015 - 12:48

    Jacline:

    Hoi Anne,
    Wat een gave verhalen en mooie foto's. Echt leuk om zo mee te kunnen lezen met wat jij allemaal doet.
    Geen eens tijd om spijt te hebben van je keuze oom daar heen te gaan.
    Ik hoop nog veel leuke verhalen te lezen van je. Veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Malapascua Island

Anne

Actief sinds 12 Okt. 2015
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 3997

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2015 - 10 Oktober 2016

Anne naar Azië

Landen bezocht: