Hard aan de studie - Reisverslag uit Seraya, Indonesië van Anne Groeneveld - WaarBenJij.nu Hard aan de studie - Reisverslag uit Seraya, Indonesië van Anne Groeneveld - WaarBenJij.nu

Hard aan de studie

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

22 Oktober 2015 | Indonesië, Seraya

Ondertussen is de IDC (Instructeur Development Course oftewel: duikinstructeur cursus) in volle gang. Elke dag zitten we braaf van 9.00 tot 15.30-16.00 in het klas lokaal of het zwembad. Meestal maken we in de ochtend oefen examens die we bespreken en na de lunch duiken we het zwembad in en dan eventueel nog een presentatie. Richard is een super goede en geduldige Course director en we leren veel van hem.
Als de lessen zijn afgerond is het tijd om thuis verder te studeren. Het is allemaal interessante stof, maar niet heel veel meer dan ik van de zomer voor mijn divemaster moest leren. Voor mij is het dus veel herhaling.

Na 6 dagen in het klaslokaal te zitten hebben we vandaag een vrije dag! Oh yeah! Ik heb geregeld dat ik mee mag duiken! Awesome!

Om 5.50 gaat mijn wekker omdat ik om 6.30 bij het duikcentrum moet zijn. Ik help mee als intern en moet dus helpen met spullen klaar zetten, gasten ontvangen etc. Als ik bij het duikcentrum aan kom is alles al gedaan en kan ik dus nog even relaxen.
Om 7.45 vertrekt de bus naar Padang Bay, een uur rijden van Sanur. Daar aangekomen blijken alle spullen al in elkaar gezet te zijn door Edi, een super chille freelance divemaster met wie ik mee op de boot ga. Er zijn n totaal 8 chinezen die met ons mee gaan duiken, 2 bij ons in de boot en 6 in de andere boot.

Na een kwartiertje varen komen we bij de eerste duikstek Gili Mimpang, een klein eilandje. We dalen af en er is wel wat stroming maar dat is prima. Meer een driftduik dan echt vechten tegen de stroming in. Na ongeveer 2o minuten maakt Edi een gebaar naar me, Mola mola (sunfish)! Ik zwem achteraan om de duikers die foto's maken in de gaten te houden dus kom als laatste aan bij de grote vis. Maar wat bijzonder! Snel maak ik een filmpje, maar helaas is het zicht niet al te best en gaat het dier weer naar het diepe. Super vet!

De tweede duik gaan we naar Tupekong, deze ligt naast de vorige stek. Na een uurtje chillen op de boot dalen we af. Het valt me op hoeveel grote koralen er zijn! Heel mooi. Edi heeft me beloofd dat we (juveniele) wit punt rifhaaien gaan zien, dus ben benieuwd. We komen bij een grot waar de haaien liggen, maar de stroming is hier zo overweldigend dat je ofwel de grot in geblazen of eruit wordt getrokken. Ik hou me vast aan de bodem (normaal doe ik dat nooit) maar zelfs dat heeft geen zin. Ik zie wel iets van een haai, maar besluit om weg te zwemmen. Dus helaas geen foto kunnen maken.

De rest van de duik worden we meegevoerd door de stroming (driften) en maken we de safety stop. Chinezen zijn heel goed in orders opvolgen, iedereen zwemt naar boven behalve 1. Die blijft rustig om zich heen kijken en terwijl ik mijn bodemtijd in de gaten houdt en op mijn tank ram dat ie naar boven moet zwemmen kijkt hij rustig om zich heen. Op een gegeven moment ziet hij mij en ik gebaar kom naar mijn diepte en daarna safety stop. Hij gebaard ok, maar doet volgens niet wat ik vraag. Pff... uiteindelijk krijg ik hem zo ver dat hij naar boven zwemt (uber traag) en uiteindelijk kunnen we de stop maken. Ondertussen is de groep al klaar en zwemt naar de oppervlakte. Wij blijven dus samen achter. Na de stop kunnen wij ook veilig de oppervlakte bereiken en de boot op klimmen.

Terug gekomen in het duikcentrum krijg ik de berichten dat mijn mede studenten naar Kuta gaan om de zonsondergang te bekijken. Dus snel spullen spoelen, naar huis om te douchen en weer terug naar het duikcentrum om een lift achterop de scooter te krijgen.
Kuta is wel heel anders dan Sanur. Veel toeristischer en drukker. We chillen op het strand en als de zon onder is gaan we eten bij het Hardrock café. Wat een dure tent zeg! Normaal eten we 's avonds voor 50.000 tot 100.000 rupiah (€3-6) inclusief drinken. Hier zijn we voor 1 biertje en een hamburger 350.000 kwijt! Het is gelukkig wel lekker en voor een keertje is het prima natuurlijk. maar iedereen moet wel op het geld letten, dus dit doen we niet veel vaker.

Na het eten gaan we nog ff shoppen, ik koop super toffe nieuwe slippers en dan zoeken we de scooter. Helaas kan Laura (mijn chauffeuse) niet meer herinneren waar ze de scooter heeft neer gezet (en ik ook niet) omdat we 2 anderen volgden. Maar gelukkig na een half uur rond lopen hebben we hem gevonden.

Na 20 minuten rijden zijn we weer in Sanur en om 22.00 ben ik thuis.

Het was een hele drukke dag, maar wel echt super leuk!

Morgen om 9.00 het klaslokaal in, nu eerst lekker slapen.

  • 25 Oktober 2015 - 17:33

    Jan:

    Mooi verhaal Anne. Heel fijn om te lezen dat het allemaal zo lekker is daar. Studeren aan de rand van het zwembad of op het strand, dat lijkt me wel wat. Relatief hard lijkt me. En daarnaast lekker duiken. Eigenwijze Chinezen zal je nog wel meer tegenkomen daar. Veel liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 12 Okt. 2015
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 4006

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2015 - 10 Oktober 2016

Anne naar Azië

Landen bezocht: